05 januari 2018

Inspiration i London

I början av mars 2014 slog det mej att "oj, nu är ju den stora Klee-utställningen i London snart slut!" Det var - förmodligen - den sista chansen i mitt liv att få se så många av Klees verk samlade på ett och samma ställe, så jag frågade en vän om han ville följa med mej till London. Några dagar senare var vi på väg! På utställningens näst sista dag var vi där och det var verkligen en stor upplevelse att få se dessa hundratals teckningar, akvareller och oljemålningar i verkligheten. Det jag blev nästan mest tagen av var att många tavlor var så små, t.ex. denna, som jag sett otaliga gånger på en stor affisch hemma hos en vän till mej. Originalet visade sej vara betydligt mindre än affischen, bara 34,5x50 cm!



Dagen efter var vi på British Museum och nånstans där i den jättelika byggnaden var det nära att jag ramlade baklänges då jag fick syn denna stora målning som jag snabbt lyckades fotografera:



Jag förstod direkt, utan att kunna förklara varför, att tavlan måste vara målad av en afrikansk konstnär. Det visade sej stämma. Målningen heter Kokrobite (namnet på en stad i Ghana) och konstnären heter Atta Kwami. Jag hade aldrig hört talas om honom, men tyckte målningen var fantastisk. Direkt när jag kom hem köpte jag en bok med målningar av honom och det finns även en hel del att kolla på på nätet. Men ingen har nog påverkat mej lika mycket som den här.

Jag tror vi var i London inte mer än tre dar, men den inspiration jag fick där räcker än idag. Och kommer att räcka länge till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar