07 januari 2017

En sköldpaddas födelse

Olja på duk. 48x57 cm (med ram). Våren 2016-januari 2017. 

I hundratusentals år har nykläckta sköldpaddor orienterat sej mot havet med hjälp av månen. Men på senare tid har vi människor kommit in med vårt elektriska ljus och stört naturens ordning. Vissa sköldpaddor kravlar därför iväg åt helt fel håll. 

Ibland har jag känt mej som en sån sköldpadda - jag har kravlat åt fel håll, förvirrad och vilsen. Det har jag naturligtvis inte varit ensam om; jag tror att många av oss kravlar iväg åt fel håll, ibland så länge att det leder till  vår undergång. Men längst därinne så längtar vi - precis som sköldpaddans ungar - till det stora havet dit vi är ämnade att befinna oss. Vissa av oss hittar till slut dit alldeles av oss själva men många gånger måste nån gripa in och leda oss rätt.

Den här målningen stod utomhus i regn och sol i ungefär ett halvår och stora delar av dom partier som då uppstod lät jag vara kvar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar